ankpung.blogg.se

The one and only Ankpung!

Föräldraträff

Kategori: Allmänt

Hallå i stugorna. Idag har jag och Raffeman varit på en föräldraträff.
Mkt mysigt och kul. Hoppas vi kan träffas mer framöver :) 
Ser framför mig grillkvällar i sommar med bebisarna på armen istället för i magen :) 
Ralf var ju bara tvungen att ha sönder en blomkruka innan vi gick.
Men vad ska jag säga, barn är barn. Och ibland behöver mammor sätta på sig skor. 
De är alltid så svårt när man åker hem till folk som inte har småbarn just nu. Inga grindar, massa fina krukor i lagom höjd att ha sönder. Men ingen större skada skedd iaf ;) 

Skickat iväg gubben nu för att besikta sin bil. 
Jag ska strax hämta Walter på dagis. Sen väntar en storhandling.
Så skönt när räkningarna är betalda och skåpen är fulla i mat igen! 
Känns dock som vi äter samma mat jämt.
Har ni tips på några härliga vardagsrätter som inte kostar skjortan så skriv gärna !

Ja inte mkt mer än så har hänt sen vi hördes sist. :)
Huvudet känns okej. Synen okej. Blir värre när jag sovit dåligt eller är slutkörd.
Jag behöver lära mig att ta de lite lugnt ibland. ;)

Vecka 31. Om 8 veckor är han här. Jag måste säga att denna graviditet gått så snabbt. 
Undra hur lång tid innan jag kan få tiden för snittet ? Någon som har koll?
Ska till barnmorskan den andra så får fråga henne då.
Vore ju så skönt om man kunde börja planera med barnvakt osv. 
 Walter fyller ju 3 år den 11 april. Så de vill jag vara med på först. Sen kan vi plocka ut bebis ♥


 

KOMMENTARER:

  • m a j a n säger:
    2015-02-25 | 13:52:23
    Bloggadress: http://majan.blogg.se

    Mysigt med föräldraträff!
    Min minsta kom med planerat snitt och honom plockade de ut en vecka innan bf, v.39+0

  • Jessica säger:
    2015-02-25 | 13:56:23

    Hej! Vi kör på Linas matkasse, och kan verkligen rekommendera det. Går lätt och snabbt. Det finns olika sorters matkassar beroende på vart man bor. Själv kör vi barnkassen med Linas matkasse :) hoppas ni hittar många nya och bra tips. Kram

  • Jessica Lindström, egen företagare. säger:
    2015-02-25 | 19:31:44
    Bloggadress: http://jessicalindstrom.blogg.se

    Hej, har precis hittat till din blogg, och har suttit och läst igenom halva kanske, måste bara säga att du verkar som en helt underbar och rolig figur =)

    För att svara på ditt inlägg så har jag själv svårt med inspiration till mat, men hittade faktiskt en ny favorit här hemma som jag testade för några dagar sedan, chorizokorv i bitar som jag stekte och gjorde sås i tillsammans med potatismos!
    Annars tycker jag olika gratänger är smidiga att göra, billigt-gör sig själv i ugnen-räcker till dagen efter! Den jag gör oftast är köttfärsfrestelse-version lättare, haha..

  • Elin Erixon säger:
    2015-02-25 | 20:55:49
    Bloggadress: http://elrixon.forme.se

    Vacker bild!!

  • Veronica säger:
    2015-02-25 | 21:10:06

    Cowboy paj: skiva korv och stek så de får lite färg, bland sen med vita bönor in en ugnsform, toppa med potatismos och riven ost och grädda i ugnen. Gott, billigt och barnvänligt.

  • Me & My Baby Dolls säger:
    2015-02-25 | 22:28:22
    Bloggadress: http://mybabydolls.se

    Vilken fin mage :-) jag har 10 veckor kvar, längtan är enorm nu!!

  • Mammatillthea säger:
    2015-02-27 | 17:37:45

    Vi kör ofta potatis !! Jag älskar potatis och äter mer än min sambo, minst 6 potatisar hehe! Sen kokar jag vanlig falukorv och gör vitsås/ senapssås! Riktigt gott!

  • Alexxzandra säger:
    2015-02-27 | 20:18:15

    Vad vacker du är på bilden kvinna!

  • Anna säger:
    2015-02-28 | 12:47:12

    Hej! Strimla bacon och stek det knaprigt med champinjoner, koka pasta, blanda ner bacon och svamp och en burk créme fraische paprika och chili och en burk vanlig. Rör ihop allt och smula ner fetaost och ruccola om man vill:)

  • Anonym säger:
    2015-02-28 | 19:58:46

    Blev snittad i somras, 10 dagar före BF och fick tiden ca 2 mån innan! Kram Annelie

  • Setsuhen säger:
    2015-03-02 | 00:58:57

    Fick veta mitt snittdatum ca 2 månader i förväg så du får säkert reda på ditt snart oxå ( att de sen ringde å var tvungen å skjuta fram det två dagar fyra dar innan beräknat snitt pga för mycket patienter var dock kanske inte så där jätteskoj, men det löste sig med barnvakt iaf :) )

    Tips på vardagsmat. Rotsaker i ugn, stekt skivad schorizo och stekta ägg.
    Torsk med äggsås och potatis
    Fläskpannkaka
    Skogshuggargryta

    Ja de var allt jag kom på, men de kanske gav dig några nya idéer 👍

  • Amelia säger:
    2015-03-02 | 13:25:32

    Hej! Jag är själv dålig på mat och tycker vi äter samma sak vecka ut och vecka in.. Men lite tips kan du få!

    Rotsaksgratäng:
    Tar palsternacka, morötter, riven rotselleri och potatis - skivar i bitar och varvar i gratängen med köttfärs som jag stekt med lök, passerade tomater och en liten skvätt grädde. Sen lite ostsås överst och in i ugnen tills rotsakerna är mjuka.

    Baconsås:
    Stekt bacon, paprika, vitlök, gul lök + matgrädde/creme fraiche.. Lika enkelt som det låter.

    Kokt falukorv med potatis och pepparrotssås - min favorit. Gör såsen på en eller två burkar pepparrotsost(färskost) + matgrädde.

    Kycklingwraps:
    Steker tärnad kyckling med gul lök och lite pressad vitlök, kryddar med mina favoritkryddor och har i matgrädde (brukar ibland lyxa med en färskost, vitlök och örter) låter det puttra lite. Sedan tar jag och häller röran i tortillabröd, rullar ihop dom i en ugnsform, häller lite sås ovanpå och riven ost sen in i ugnen tills det fått färg!

    Tacogrstäng:
    Tacofärs i botten, tacosås över, sedan creme fraiche, ananasringar, riven ost och sist krossade tacochips.. Mmmmh!

    Korvsås:
    Korv av vakfri smak i småbitar, matgrädde soya och ev lite ketchup.

    Baconlasagne:
    Gör en sås på bacon, grädde, och vad jag är sugen på för stunden. Varvar i gratäng med lasagneplattor.

    Långkok på grytbitar:
    Stek lite yta på grytbitarna, lägg i en gryta häll över vatten, vitpepparkorn, lagerblad, ev lök i stora bitar och hel vitlök. Låt puttra ett antal timmar och gör sedan en sås på lite av skyn + grädde. Häll över grytbitarna + morötter i skivor och låt puttra en liten stund tills morötterna mjuknat.

    Långkok på fläskfilé/fläskytterfilé(/oxfilé):
    Stek hela filén tills den fått yta runt om, lägg den i en gryta, täck över med vatten och soya - puttra ett antal timmar. Se till så det inte kokar torrt. Gör en sås på skyn, ät och känn hur det fullkomligt smälter i munnen.

    Kasslergratäng:
    Varva skivad potatis och tärnad kassler (+ev. Purjolök), häll över grädde och toppa med riven ost. In i ugnen.

    Pastagratäng:
    Koka gnocci nääästan helt färdig, häll ner i ugnsform och toppa med en sås gjord på kassler(eller skinka/bacon) och grädde + färskost valfri smak. Häll över pastan och toppa med riven ost. In i gunen tills färg.

    Tortelliniröra:
    Koka tortellini(ost) med skivade morötter, när färdig häll över en eller två brukar smaksatt creme fraiche och värm upp på plattan, funkar även att ha i någon kryddig korv.

    Torskgratäng:
    Torsk i ugnsform, färskost av valfri smak över bitarna, hackade morötter, purjolök och andra valfria grönsaker runt fisken, häll över matgrädde och in i ugn.

    Tonfiskröra:
    Koka pasta färdig, häll i en eller två burkar tonfisk (utan oljan) + smaksatt creme fraiche. Rör runt och värm upp igen.

    Tacogryta:
    Stekt köttfärs, tacokrydda, grädde. As simple as that. Gott till ris.

    Kycklingwok:
    Steker kyckling i bitar, häller över lite sweet chilisås, soya, strimlad spetskål/vitkål, wokgrönsaker + sesamfrön. Serveras med risnudlar. (Lika gott med stimlad lövbiff)

    Gräddig kycklingwok:
    Kyckling i bitar, wokgrönsaker, grädde, sweet chilisås. Till nudlar eller ris.

    Sen klassikerna:
    Ugnsfalu, fläskpannkaka/ugnspannkaka, tacopaj, broccolipaj, skinkpaj, pajer i alla dess former, lasagne, lasagnette, panerad abborre med romsås, spagetti och köttfärssås, tacos, potatismos+korv, köttbullar potatis o lingon..

    Sen nya favorittillbehöret här hemma ist för potatis/pasta/ris är blomkål! Antingen mos eller rivna som "ris". Är lika enkelt som det låter.

    Phew, det blev visst endel. Hoppas jag kan bidra med lite tips!

    Kram på dig.

Kommentera inlägget här: